pátek 4. prosince 2015

Charger a ti ostatní...



Q: Čau doktore, nemáš náhodou zkusenost s Charger Damper vs. Motion Control? Nějaký srovnání těch technologii... ?

A: Ano mám:

Charger od RS využívá uzavřenou patronu bez přítomnosti vzduchu, kde přebytečný/expandující olej při stlačení je vytlačován do horního gumového měchu. Nejedná se o žádnou novinku v technologii -  bylo již využito u jiných vidlici, například MZ Sport Z1 cca. 2006 a je využívána i nyní u Suntouru kde je patrona uzavřená, ale s přítomností vzduchu, bez expansního měchu. 

Tlumení využívá pevně nastavené shims (planžety) pro rychlý odskok a kompresi a dá se nastavit externě pomalý odskok a komprese - plně vyhovující pro konečného uživatele. Jeli-li nastavení 1-2 kliky od zavřené nebo otevřené polohy je možno přestavět planžety na Soft či Hard nastavení. Charger je prodáván nastaven na Medium.

Největší přínos je v nepřítomnosti vzduchu a následná konsistence tlumení po celou dobu používání - napěněný olej nemění nastavené tlumení* , vidlice funguje stejně, jak na začátku tratě tak na konci, správně nastavená vidlice neměkne a nekope.

Motion Control nabízí nastavení pomalé komprese a odskoku, rychlý náraz neotvírá další cestu oleji jako u systému využívajícího 2+2 cesty oleje, jedná se o jednoduchý systém, který ale nemohu hanit, protože je funkční a pro mnoho lidí též dostačující. 

Ale: rok 2015 jsem odjel celý na Chargeru, s různým nastavením a mohu říci že se jedná o rapidní skok v nastavení pružení a kvalitě jízdy. Máte-li možnost zakoupit vidlici s Charger Damper, popřípadě ji upgradovat, je to jistá volba - neměnil bych. 

Václav Fiala
boxxerservis.cz


Uživatelská recenze:

RockShox Boxxer RC vozím první sezónu, po zkušenostech s Foxem 40 RC2 a Marzocchi 888 RC2X to byla celkem změna. První krok bylo vytažení červené pružiny, která byla na mě příliš tvrdá. Vzduchová patrona byla pro mě vysvobozením a vlastně jedinou šancíněco trochu nastavit. Přesnou tvrdost tlakem vzduchu a progresivitu pomocí plastových vložek - tokenů. 

Motion Control chodí hezky plynule, lineárně, nechával jsem pomalou kompresi úplně otevřenou, přesto jsem cítil drobnou hranku odtrhu. MC jsem vozil opravdu dlouho, řadu měsíců, stovky sjezdových kilometrů, někdy v září jsem přešel na Charger Damper. Ten má mnohem hladší chod bez počáteční hrany, stále přitom cítím dobrou oporu proti zbytečnému zanořování do zdvihu. Zásadní změna je v High Speed kompresi. Motion Control jsem hodněkrát poslal k dorazu, tvrdému dorazu, který odskákal i ráfek. 

Charger má HSC mnohem tvrdší, doraz snad ani nehrozí. Abych využíval plný zdvih, musel jsem odfouknout zhruba 10-15 psi oproti Motion Controlu. Tím pádem je to opět cesta ke snížení bodu odtrhu, nižší počáteční tlak. Přechod na Charger můžu jedině doporučit, je to jak přejít z dětské vidlice pro začátečníky na profi vybavení.

Petr Štuka



Předem upozorňuji, že na internetu je ranec (pinkbike.com) recenzí a zkušeností a toto je můj subjektivní pocit a názor, který uveřejňuji na základě několika dotazů.


* RS s pěněním oleje samozřejmě u všech systémů počítá, ale...